30.09.2022 Einstürzende Neubauten ja Cleaning Women, Kulttuuritalo, Helsinki
Odotettu Einstürzende Neubautenin keikka Kultsalla siirtyi tasan vuodella eteenpäin ja toteutui vihdoin syyskuussa 2022.
Aloitusbändin
valinta oli kerrankin kohdallaan, sillä Cleaning Womenin rytmiikka,
pyykinkuivaustelineistä valmistetut lyömäsoittimet ja musiikin
muotokielen kokeellisuus toimi varmasti oikein hyvin useimmille
Einstürzende Neubautenia kuuntelemaan tulleesta yleisöstä. Ja hyvin
Cleaning Women lämppärin osansa hoiti. Setti oli lyhyt ja myös
yllättävän rock.
**
Seesteinen, taiteellinen ja
harmooninen... Jos minun pitäisi kuvailla keikkaa kolmella
adjektiivilla, tulee mainittu kolmikko ensinnä mieleen. Eli setti oli
hyvin samankaltainen kuin yhtyeen edellisellä visiitillä Helsingin
Musiikkitalolla marraskuussa 2018.
Mikäli mielikuva Einstürzende
Neubautenista perustuu yhtyeen 80-luvun tuotantoon, kokeelliseen
taiderockiin, rälläköillä soitettuihin peltitynnereihin ja
metalliputkien armottomaan paukkeeseen, pettyi luultavasti
Kulttuuritalolla melkoisen pahasti. Toki sellaisiakin hetkiä oli
ripoteltu muutamiin paikkoihin yhtyeen esiintymistä, mutta pääpaino oli
viimeisten parin vuosikymmenen aikaisen ”aikuisemman” Einstürzende
Neubautenin levytetyssä tuotannossa.
Silti nykyinenkin
Einstürzende Neubauten on tummanpuhuva, usein tarinoissaan jopa synkkä
ja pelkistetty musiikillinen ilmaisu pitää jokaisella biisillä
sisäänrakennettuna sen vanhan taiderockin ytimen, vaikka yleisfiilis on
muuttunut levy levyltä seesteisemmäksi ja suuremmallekin yleisölle
helpommin omaksuttavaksi.
Eikä niitä erilaisia
metallikolistimia, työkoneita, putkia ja muita härpäkkeitä ollut
edelleenkään kokonaan unohdettu. On yhtä aikaan käsittämätöntä ja
kunnioitettavaa, miten paljon erilaisia laitteita, telineitä ja muovitynnyreitä yhtye raahaa mukaan
keikkoillaan ympäri maailmaa. Oma suosikkihetki oli tällä kertaa yhtyeen
perustajajäseniin kuuluneen N.U. Unruhin soittaessa kompuralla
LVI-putkia. Lentokoneen turbiinista valmistettua laitetta
hyväksikäytettiin Sonnenbarken taustoissa ja rumpali Rudi Moser soitti
ostoskärryillä How Did I Die?:n perkussiokompit. Toki kaikki nuo olisi
voitu helposti sämplätä ja soittaa keikoilla läppäriltä, mutta ei sitten
olisi enää sama live-kokemus.
Setti alkoi Berliinin pohjoisiin
kaupunginosiin kuuluvasta Weddingistä kertoneella biisillä. Uusimman
Alles im Allem -albumin kappaleista mukana oli mm. Bilxa Bargeldin
lapsuusmaisemiin sijoittuva tyly tarina Grazer Damm, jonka Bargeld
lauloi tällä kertaa englanniksi. Vuoden 2000 Silence is Sexy-albumilta
oli mukana Sonnenbarken lisäksi Sabrina ja Die Befindlichkeit des
Landes, mutta sitä vanhempia biisejä ei liiemmin soitettu. Koko setti
päättyi komeaan ja jyräävään Reduktiin.
Upea kaksituntinen
kokemus kaikkinensa, vaikka paikkana Kulttuuritalo oli sekä
akustiikaltaan että esteettömien näkymien osalta huonompi valinta
keikkapaikaksi kuin edellisen rundin Musiikkitalo.
-Jyrki Witch
No comments:
Post a Comment