WAVE-GOTIK-TREFFEN 2022
02.-06.06.2022 Leipzig, SaksaNäin kesän vaihtuessa syksyyn on hyvä aika muistella menneen festivaalisesongin tärkeintä goottiscenen tapahtumaa, eli kesäkuussa järjestettyä Leipzigin Wave-Gotik-Treffeniä.
*
Normaaliin tapaan moni aloitti WGT-viikonloppunsa jo torstaina ja siihen ratkaisuun päädyimme mekin. Matka oli toki alkanut yhden lentoperuutuksen ja aikataulujen ylimääräisen rukkaamisen vuoksi keskiviikkona, mutta tuli sitten reissuun ylimääräinen hengailupäivä Latviassa ja loppuilta kavereiden luona Berliinissä.
Torstaina aamupäivällä ensin junalla Berliinistä Leipzigiin ja suoraan hotellille. Tätä varausta oli pandemian vuoksi peruuntuneiden festivaalien ja reissujen vuoksi siirretty kahteen kertaan, alunperin olimme siis buukanneet majoitukset kesälle 2020 ja nyt lopulta päästiin maksetut varaukset käyttämään.
Käytiin hakemassa rannekkeet ja mietittiin illan ohjelmaa. Varaslähtöbileitä oli jälleen tarjolla useammat, mm. perinteinen ”WGT EBM Warm-up Party” Felsenkellerissä, paritkin eri pippalot Agran alueella ja Darkflower-klubilla keskustassa DJ-vetoiset ”WGT-Willkommens-Partyt”, joissa soittamassa Berliinin Insomnian Ari, Tom Gold Jenkeistä ja Club Infektion NoiZu Suomesta. Me valitsimme parin edellisen kerran tapaan Moritzbastein ja Electro All Stars-keikan. Tämä Haujobbista tutun Daniel Myerin ideoima formaatti järjestettiin nyt kolmatta kertaa. Kolmen taustamuusikon hoitamien konepohjien avustuksella vaihtuva joukko vierailevia laulajia käy esittämässä covereita, osa paremmalla ja toiset hieman heikommalla menestyksellä, mutta useimmat esitykset ovat olleet melko hyviä ja toisaalta moni laulaja on aiemmin vetänyt sopivasti huumorilla omat osuutensa. Tänä vuonna solisteina esiintyi mm. Empathy Testin Isaac Howlett, DSTR:n Niko Kötzsch, Hocicon Erk Aicrag, Harmjoyn Dan Van Hoyel, Frank the Baptistin Frank, Rotersandin Rascal, Pernille Jensen ja Rigan Dorain.
Tuttuja hittejä tuli reilun parin tunnin ajan Dolly Partonin Jolenesta The Sisters of Mercyn tuotantoon ja aiempien kertojen tapaan paljon 80-luvun synapopin helmiä. Tällä kertaa ylivoimaisesti parhaista esityksistä vastasi Frank the Baptistin Frank ja Rigan Dorain, joiden kaikki versioinnit osuivat kohdalleen. Myös Hocicon Erc veti antaumuksella Prodigyn Smack My Bitch Upin ja todellakin huudatti yleisöä. Pitkän shown heikoin lenkki oli Isaac, jolla oli selviä vaikeuksia suoriutua osuuksistaan niin sanojen kuin säveltenkin osalta, sekä Dan Van Hoyel, joka veti samat biisit ja saman shown kuin edellisellä kerralla 2019.
Matkapäivä painoi takana, emmekä jaksaneet jäädä keikan jälkeen Moritzbasteille enää tanssimaan tiskijukkien tahdissa, eli suunnaksi hotelli.
Perjantai 03.06.2022
80s Express
Leipzigin kokoisessa kaupungissa tapahtuu toki muutakin kuin pelkästään WGT. Perjantaina oli vanhan kaupungin keskustassa toritapahtuma, jossa esiintyi Blind Passenger-yhtyeen sivuprojekti 80s Express, eli seuraavaksi seuraamaan heidän esitystään. Tori oli täynnä iloisia (ja osin hyvässä maistissa olleita) saksalaisia ja 80s Expressin pääosin saksalaisten hittien kavalkadi sai väen laulamaan mukana. Aivan suoraan selkämme takana ollut muutaman kaverin sekakuoro lauloi välillä niin lujaa ettei bändin soitosta meinannut saada selvää. Tässä bändissä kitaraa soittaa Two Witches-yhtyeen Haydee Sparks, joten keikan jälkeen piti vaihtaa kuulumisia ja meinasimme myöhästyä seuraavalta keikalta.
Alunperin olimme listanneet koko festarin tärkeimmäksi nähtäväksi The Devil & The Universen, koska heidän keikkansa ovat aina kokemisen arvoisia. Lopulta päätimme kuitenkin lähteä katsomaan samaan aikaan esiintyneitä Ruotsin kitaravetoisen goottirockin pioneereja, eli suunnaksi Täubchenthal ja Funhouse. Tässä kohtaa on pakko mainita, että nyttemmin maailmalla tunnetun käsitteen goth'n'roll keksi nimenomaan Funhouse, mutta isommalla markkinakoneistolla operoivana on eräs toinen orkesteri myöhemmin onnistunut kyseisen termin melko hyvin siirtämään yleisön silmissä omaksi omaisuudekseen.
Funhouse
Täubchenthal
Täubchenthal on meidän molempien suosikkeja WGT:n esiintymispaikoista. Varsinkin iso terassipiha tekee paikasta hyvin kotoisan. Baaritiskejä on useampi ja alueella on näppärästi tarjolla ruokakojuja ja pihamaalla on viihtyisää viettää aikaa tuttujen seurassa.
Täubchenthalissa illan viimeisenä bändinä olisi ollut tarjolla Nosferatu, mutta tiedämme liiankin hyvin eron Nosferatun ja The Nosferatun välillä, joten päätimme lähteä katsomaan mitä muilla keikkapaikoilla olisi vielä perjantain myöhäisiltaan tarjolla.
Päädyimme Moritzbasteille ja seuraamaan Brooklynista lähtöisin olevan NightNightin keikkaa. Melko tuore tapaus tämäkin minimal electronics-artisti, ensimmäinen EP ilmestyi 2017 ja debyyttialbumi vasta tänä vuonna. Yasmin Maryam Haddadin liidaama kaksikko hoiti hommansa kunnialla ja Moritzbastein pieni sali oli juuri sopivan kokoinen NightNightille vielä tässä vaiheessa uraa.
NightNight
The Devil and The Universen keikan lisäksi jäi perjantailta näkemättä dark ambient-yhtye Sophia, mutta kaikkialle ei WGT:ssä koskaan ehdi ja onneksi molemmat orkesterit olemme nähneet aiemminkin livenä.
Yllättävää kyllä Moritzbasteilla ei näkynyt ketään tuttuja iltakaljoilla, joten NightNightin jälkeen kohti hotellia ja GoodNight.
Lauantai 04.06.2022
Lauantaina olisi ollut tarjolla nimibändeinä mm. Corvus Corax, Sigue Sigue Sputnik ja L'ame Immortelle.
Welle:Erdball
Täubchenthalilta ensin syömään ja sitten suunnaksi Agra. Esiintymässä oli aina yhtä viihdyttävä lavabändi, eli saksalainen Welle:Erdball. Tämänkertainen keikka sisälsi muun muassa valtavia ilmapalloja yleisön heiteltäväksi ja musiikillisena huipentumana yhtyeestä Der Kalte Krieg-albumin jälkeen poistuneen Fräulein Plastiquen muutaman biisin mittainen vierailu aivan setin loppupuolella.
Welle:Erdball
Olimme varautuneet jatkamaan vielä Volkspalastille ”Obsession Bizarr” fetish-bileisiin, mutta ratikassa katselimme aikatauluja ja reittejä ja julkiset meni siihen aikaan jo melko huonosti, emmekä pidä taksimatkailusta, joten päädyimme keskustaa kohti ja hotellille.
Sunnuntai 05.06.2022
Heidnisches
Dorf
Perinteistä poiketen sunnuntain aamu ei startannutkaan Absintherie Sixtinan kautta, sillä Leipzigin kuuluisa absinttibaari suljettiin pysyvästi pari vuotta sitten. Oli siis aika tehdä uusia perinteitä ja suuntasimme Heidnisches Dorfille ja keskiajan pyörteisiin. Joka vuosi on toki aiemminkin tullut vierailtua WGT:n aikaan Heidnisches Dorfin keskiaikamarkkinoilla, jotka ovat osa virallista WGT-ohjelmaa. Paljon kojuja, ruokapisteitä, käsityöläisiä ja esiintyjiä. Tapahtuma on ollut myös vuosi vuodelta suositumpi osa WGT:n tarjontaa.
Clan of Xymox
Jostain käsittämättömästä syystä Agran lavalla aloitusvuoro oli osunut Clan of Xymoxin kohdalle. Yhtye on kuitenkin alan pioneeri ja edelleen hyvässä suosiossa, joten itse olisin laittanut ensimmäiseksi artistiksi jonkun saman päivän muista yhtyeistä. Toki varhainen slotti ja ajankohdasta johtuen yhtyeen suosioon nähden vähäinen yleisömäärä takasivat hyvät katselupaikat niille, jotka paikalle olivat jo tässä vaiheessa päivää saapuneet.
Clan of Xymox tarjosi juuri sitä mitä aina aiemminkin, hittiputki jatkui läpi koko setin. Vaikka olemme nähneet yhtyeen useampaan kertaan, on Xymox aina takuuvarma valinta, mikäli haluaa kuulla livenä hyvää goottirockia. Yhtyeen 11 biisin setti Stranger, Your Kiss, Jasmin and Rose, Louise, Emily, All I Ever Know, Lovers, Loneliness, She, Lockdown ja lopuksi yhtyeen debyyttisingle A Day ei kyllä jättänyt millään lailla kylmäksi. Jos jotain negatiivista keikasta haluaa sanoa, osuu ainoa kritiikki valomiehen suuntaan, sillä moneen otteeseen lavalla oli ehdottomasti liikaa savua, mutta muutoin kaikki oli sitä mitä toivoimmekin.
Girls Under Glass
Girls Under Glass
S.P.O.C.K.
Aikataulujen ja etäisyyksien vuoksi sunnuntailta jäi näkemättä Schauspielhausissa esiintynyt Collection D'Arnell Andrea ja Kuppelhallen tarjonnasta And Also the Trees. Päivän ja oikeastaan koko WGT:n isoin nimi olisi ollut Gary Numan, yökeikalla Agralla, mutta tässä kohtaa iltaa Agra sijaitsi ihan väärällä puolella kaupunkia, joten päädyimme jatkobileisiin Täubchenthaliin.
When We Were Young partyn DJ:t William Faith (Shadow Project, Faith & the Muse...) ja Scary Lady Sarah liikuttivat antaumuksella väkeä tanssilattialla perinteisen goottirockin ja postpunkin tahtiin ja porukka tuntui viihtyvän.
Maanantai 06.06.2022
Aamupäivän aluksi Agralle tarkastamaan olisiko markettialueella ollut vielä jotain tarjouksia tai muita löytöjä. Tänä vuonna oli aiempia kertoja vähemmän kauppiaita paikalla ja useampi ”vakituinen” myyjä oli joko lopettanut pandemian aikana toimintansa tai jättänyt muuten vain WGT:n väliin. Oli Agran marketissa silti kierreltävää ja tutkittavaa hetkeksi aikaa, joten ei tuo mikään turha reissu ollut.
Festivaalin viimeisenä päivänä on
ollut perinteisesti suomalaisten piknik puistossa rautatieasemaa
vastapäätä. Tänäkin vuonna ehdimme hyvän tovin istuskella
kaikessa rauhassa eväiden kanssa rauhallisesti omana ryhmänä,
kunnes paikalle saapui poliisikaksikko häätämään meidät pois
nurmikolta. Oli täydellinen yllätys, että alueella on nykyisellään
kiellettyä istua nurmikolla, joten tulevina vuosina perinnettä on
pakko muuttaa ainakin paikan vaihdoksen verran.
New Days
Delay
Omasta mielestäni nämä olivat jos nyt ei ”parhaat WGT-festarit ikinä”, niin ainakin keskimääräistä nauttivammat kekkerit, kun oli aikaa jutella tuttujen kanssa eikä tarvinnut singahdella joka päivä paikasta toiseen ympäri kaupunkia. Ei ollut mitään ihan pakollista bändiä, joten tuli löydettyä useampi uusi suosikkiyhtye.
Keikkojen lisäksi WGT tarkoittaa aina myös piknikkejä, näyttelyitä, teatteria, myyntikojuja, kirjallisuusmatineoita ja paljon muuta, mutta tällä kertaa me keskityimme pääosin musiikkiin.
Teksti: Jyrki
Kuvat: Niina
No comments:
Post a Comment