Nosturi, Helsinki
21.-23.11.2019
Elektrik Productsin (yhteistyössä
Club Infektion, Findustryn ja Voemandecotiimin kanssa) järjestämä
Hellsinki Industrial Festival sai marraskuussa 2019 jatkoa viime
vuodesta. Torstain pre-partyn pitopaikkana oli On the Rocks ja muut
tapahtumat järjestettiin Nosturissa. Elmun konserttisali ja
treenikämppärakennus suljetaan vuoden lopulla, joten Hellsinki
Industrial Festival oli monelle myös viimeisiä mahdollisuuksia
vierailla kyseissä keikkapaikassa.
|
Yleisöä seuraamassa Aesthetic Perfectionin keikkaa. |
Torstain pre-partyt jäi työvuorojen
takia väliin, joten emme päässeet todistamaan Hocicon Erk Aicragin
kakkosbändin Rabia Sordan, sen enempää kuin nykyisin paremmin
Freakangelin pomomiehenä tunnetun Dmitry Darlingin Suicidal Romancen
tai lontoolaisen industrial metal-bändi Die Kurin esiintymiskuntoa.
|
Komeat koristelut, jotka valitettavasti hieman häiritsivät ylätasanteelta keikan seuraamista. |
Nosturin ovet aukesivat molempina
päivinä jo kello 17, joten meiltä jäi perjantaina väliin
alkuillan tapahtumat. Hellsinki Industrial Festival oli tehty tänäkin
vuonna suuren maailman tyyliin meet and greet-tilaisuuksineen.
Monelle fanille on varmasti festarin kohokohtia tavata idolinsa, sekä
saada mahdollisesti nimmarit ja yhteinen valokuva muistoksi illasta.
Ainakin lauantain Blutengelin meet and greet-jonon mitasta päätellen
vieläkin useammalle kuin olisi osannut odottaa. Bändien tapaamiset
oli sijoitettu sopivasti alakerran aulaan narikan, fanituotemyynnin
ja baarin sisäänkäynnin väliselle alueelle, eli parhaimmillaan
aulassa oli melkoinen vilske väen jonottaessa nimmareitaan.
Alakerran Goth/Cyberbaariksi nimetyllä
pienellä lavalla perjantaina esiintyivät kotimainen synapopduo
Sekret Teknik ja meksikolainen industrial metal -orkesteri EGGVN.
Meidän
osaltamme festivaali alkoi kuitenkin vasta Leaether Stripin noustua
yläkerran päälavalle. Tanskan ebm/industrial-pioneeri Claus Larsen
ei pettänyt odotuksia tälläkään kertaa, vaikka keikan aikainen
aloitusajankohta söi melko rajusti yleisömäärää. Claus Larsen
oli palannut takaisin yhden miehen kokoonpanoon ja onnistui silti
karismallaan ottamaan lavan haltuun. Omien biisien lisäksi kuultiin
Soft Cellin Sex Dwarf, jonka Claus on toki itsekin levyttänyt Anal
Cabaret: A Tribute To Soft Cell-minialbumille. Hatunnoston arvoinen
suoritus kaikkinensa.
|
Leaether Strip |
|
Leaether Strip |
|
Leaether Strip |
|
Leaether Strip |
|
Leaether Strip |
|
Leaether Strip |
|
Leaether Strip |
|
Leaether Strip |
|
Leaether Strip |
En toki itsekään mikään Charles
Baudelaire ole lyyrikkona, mutta päälavan toisena artistina
esiintyneen Centhronin sanoituksia kuunnellessa tuli useaan kertaan
mieleen että ilmeisesti nykyisessä industrial-scenessä suosioon
pääsemiseksi riittää kun laittaa teksteihin peräkkäin jokusen
latteuden ja siihen päälle luettelee mahdollisimman raflaavia ja
hip hop-piirejäkin sovinistisempia sanontoja. Tämä kaikki tietysti
saksalaisella ehdottomuudella tehtynä. Hyvin tuntui silti ainakin
festivaalin naispuoliseen yleisöön uppoavan, eli valittu linja
näyttää toimivan.
|
Centhron |
|
Centhron |
|
Centhron |
|
Centhron |
Seuraavaksi lavalla nähtiin kovassa
suosiossa oleva DJ Zardonic. Hassusta naamaristaan huolimatta
venezuelaisen tiskijukan ”liveshow” näytti aivan samalta kuin
ihan kenen tahansa DJ:n tarjoama esitys. Perusvarmasti Zardonic oman
drum&bass vs heavy industrial DJ-settinsä hoiti, mutta keikka
olisi ehkä kuulunut paremmin muiden tiskijukkien kera after
partyihin kuin co-headlineriksi päälavalle.
|
DJ Zardonic |
|
DJ Zardonic |
|
DJ Zardonic |
Perjantain viimeisestä
live-esityksestä vastasi Jenkkien ebm/industrial/synthpop-ylpeys
Aesthetic Perfection. Hyvin yhtyeen biisit yleisöön kolahtivat ja
Daniel Graves taustamuusikoineen sai väen tanssimaan. Hittiputkea
riitti ja yhtyeen luotto omien biisien vetovoimaan oli sen verran
kova että esimerkiksi Antibody kuultiin jo setin alkupuolella. Koko porukka jaksoi viihdyttää yleisöä energisellä lavaesiintymisellään. Yllättävän lyhyen keikan Aesthetic Perfection kuitenkin tällä
kertaa soitti.
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
|
Aesthetic Perfection |
| | | |
|
Aesthetic Perfectionin jälkeen
loppuilta mentiin Club Infektion tiskijukkien tahdittamana, mutta
takana olleesta työpäivästä johtuen meitä kutsui tässä
vaiheessa hotelli ja yöunet.
Lauantaina Goth/Cyberbaarin lavalla
aloitusvuoron sai dark electro-duo Miseria Ultima. Kaksikolla on
kyllä formaattinsa hyvin hallussa ja pienen tauon jälkeinen
comeback näyttää sujuneen kasvavan suosion merkeissä. Miseria
Ultima tarjosi annoksen toimivaa industrial dark electro-settiä ja
yleisöäkin oli saapunut ihan kiitettävästi alakerran baariin
keikkaa seuraamaan. Viimeisen biisin vokaaliosuudet vähän
yllättivät muusta materiaalista poiketen. Hyvä keikka kaikkinensa.
Eikä yhtään huonommin osuuttaan
hoitanut seuraavakaan esiintyjä, perinteistä ebm-biittiä
suomenkielisillä lyriikoilla työstävä Old School Union.
Kantaaottavia biisejä, tarttuvia kertosäkeitä, ”rasistit
painukaa vittuu” yleisönhuudatusta ja muuta perinteistä Old
School Union-menoa. Yleisö tanssi ja lauloi hyvin mukana kaikessa ja
alakerran baari oli jo tässä vaiheessa iltaa melkoisen täynnä.
Aika siirtyä yläkertaan ja seuraamaan
päälavan aloitusta Cygnosicin toimesta. Kreikkalainen dark
electro-artisti Cygnosic toi taas mieleen syyt miksi kovin moni tämän
tyylisuunnan artisteista ei ole liiemmin innostanut.
Mitäänsanomattomia ja keskenään samanlaisia biisejä
karismattomien muusikoiden esittämänä. Pahimmillaan asia korostui
joka kerta kun laulajalta loppuivat vokaaliosuudet, silloin solisti
näytti aina siltä ettei keksi mitään mitä tekisi lavalla.
Kaikkinensa tylsä kuin betoniseinä.
Seuraavaksi lavan valtasi jo viime
vuonna Hellsinki Industrial Festivaalin lavalla nähty kotimainen
industrial metalliyhtye Fear of Domination. Metalli ei ole meidän
mielestämme missään muodossaan edelleenkään yhtään sen
kiinnostavampaa kuin aiemminkaan, eli suunta kohti alakerran baaria
ja tapaamaan tuttuja. Toki tärkeä osa festivaalin kulkua sekin.
Ruotsalainen synapop trio Priest
yllätti melkoisesti. Ennakolta oli tiedossa ainoastaan kahden
nahkanaamioiden taakse kätkeytyvän muusikon omaavan menneisyyden
suositussa metallibändi Ghostissa, eikä se tieto luvannut mitään
hyvää. Mutta todella positiivinen kokemus oli edessä, kun
paljastui että Priest soitti ihan kelpo synapoppia. Miellyttävät
soundit biiseissä ja kolmikolla lavaolemuskin hallussa.
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
|
Priest |
Festivaalin viimeisenä orkesterina
lavalle nousi monien odottama Blutengel. Aiemmat kokemukset yhtyeen
live-esiintymisistä eivät ole liiemmin vakuuttaneet, mutta on pakko
myöntää kahden livesoittajan, kitaristin ja rumpalin, tuoneen
soittoon selkeää ryhdikkyyttä ja ennenkaikkea eloa liveshowhun.
Melkoisen mittavan tuotannon omaavana yhtyeenä Blutengelillä
riittää hittejä soitettavaksi koko puolitoistatuntisen setin
ajaksi. Kenellekään tuskin oli yllätys miten hyvin väki oli
mukana ja tanssijalka näytti vipattavan useimmilla. Parin
saksankielisen hitin yleisölaulatus sen sijaan jäi kielimuurista
johtuen vähän puolitiehen. Yleisön ilmeistä päätellen keikka ei
ollut ainakaan pettymys.
|
Blutengel |
|
Blutengel |
|
Blutengel |
|
Blutengel |
|
Blutengel |
|
Blutengel |
|
Blutengel |
|
Blutengel |
|
Blutengel |
|
Blutengel |
|
Blutengel |
Tämäkin kattaus olisi jatkunut vielä
muutaman tunnin ajan Club Infektion tiskijukkien johdolla, mutta
meidän osaltamme ilta kääntyi kohti loppuaan.
Hellsinki Industrial Festival on
kaikkinensa tullut selkeään tarpeeseen. Festari on hyvin
järjestetty, aikataulut pitävät ja hommat sujuu mallikkaasti.
Tällaisia tapahtumia ei ole koskaan liikaa näin pienessä scenessä,
joten kaikki kunnia järjestäjille.
Lopuksi sen verran kritiikkiä, että
toivottavasti metallibändien osuutta ei ainakaan kasvateta
nykyisestä, sillä Suomi on jo liian täynnä metallifestareita ja
yhdelle konemusiikkifestarille luulisi olevan tilausta ihan
sellaisenaan.
Kuvat ja teksti: Niina ja Jyrki
No comments:
Post a Comment