Torstai 06.06. Pre-party
Aiempien vuosien tapaan lähdettiin
liikkeelle hyvissä ajoin, eli jo päivää ennen varsinaisen
festivaalin alkua. Aamulennolla Berliiniin, junalla Leipzigiin ja
asemalta kirjautumaan hotelliin. Kaupunki oli alkanut täyttyä
goottiväestä ja se todella näkyi katukuvassa.
Torstaina järjestetään eri puolilla
kaupunkia useita enemmän tai vähemmän virallisia WGT:n
ennakkobileitä. Viime kesän kiinnostavin warm up party oli
Moritzbastein ”Elektro All Stars”-konsertti. Sama formaatti oli
luvassa tälläkin kertaa, Haujobbin Daniel Myerin johtaman bändin
toimesta kuultiin cover-versioita vanhoista hittibiiseistä ja
solistit vaihtuivat aina muutaman biisin välein. Pääosin ihan
mukavia esityksiä, muutama oikeasti hyvä veto, silti aivan viime
vuoden tasolle ei päästy ja pari melkoisen noloa tulkintaakin
settiin mahtui. Se tuli ainakin selväksi, että Keith Flintin
kuoleman jälkeen kaikki ovat tulleet kaapista Prodigyn fanituksensa
suhteen ja useampi illan artisteista esitti jonkun Prodigyn hiteistä.
”Elektro All Stars”-esityksen
jälkeen ilta jatkui tiskijukkien tahdittamana samassa paikassa,
mutta matkaväsymyksestä johtuen tämä ensimmäinen ilta loppui
meidän osalta melko aikaisin ja jalat suuntasivat kohti hotellia.
Perjantai 07.06.
Heti aamiaisen jälkeen suunnaksi Agran
messualue ja festaripassin hakureissulla tekemään samalla
pikakierros markettialueen tarjontaan. Kaikkea kivaa, tarpeellista ja
”tarpeellista” levyistä koruihin, kengistä kirjoihin ja
aikuisten leluista vaatteisiin olisi taas ollut tarjolla.
The Hattu.
Kovin pitkään ei ehtinyt kojuja
kierrellä, kun oli aika lähteä kohti Volkspalats Kuppelhallea,
jossa live-tarjonnan aloittaisi italialainen The Lust Syndicate.
Yhtye esiintyy maskit päällä, mutta kovin suuri salaisuus ei ole
miesten oikea henkilöllisyys, sillä naamioiden takaa paljastuu
Spiritual Front. Nyt ei ole kyse tarinoista dark roomin pimeydestä,
vaan anarkiasta ja kapitalismin kritiikistä. Sanomaa syvennetään
keikkojen taustavideoilla ja yhtyeen soundi on lähempänä Spiritual
Frontin alkutuotannon teollisuuskolinaa kuin nykyistä neo folkin ja
balladien maailmaa. Vaikuttava kokonaisuus kaikkinensa.
Kuppelhallelta ratikkaan ja suunnaksi
Täubchenthal. Ehdimme paikalle juuri sopivasti ennenkuin
berliiniläinen, perinteisempää kitaravetoista goottirockia
soittanut Golden Apes asteli lavalle. Nykyisin pääosin
nelimiehisenä esiintyvä bändi oli saanut tälle keikalle
vahvistuksiksi pitkäaikaisen kitaristinsa Dirk Wildenhuesin ja
kannuihin keikkaa rytmittämään Placebon ex-rumpali Steve Hewittin.
Täubchenthal on mukava keikkapaikka
teollisuusalueen keskellä. Salissa on kohtuullisen hyvin tilaa ja
piha-alueella on hyvä hengailla ja tavata tuttuja. Tänäkin kesänä
tuli tavattua vanhoja tuttuja noin kymmenestä eri maasta. Kelitkin
suosivat tämän vuoden festivaalia.
Seuraavana oli vuorossa legendaarinen
goottirockin grand old lady Gitane Demone Quartettinsa kanssa.
Kitaraa soittamassa oli toinen elävä legenda, niinikään Christian
Death-menneisyyden omaava Rikk Agnew. Gitanen kvartetin setti alkoi
todella kokeellisella materiaalilla, mutta setin edetessä biisit
muuttuivat pikku hiljaa perinteisempään suuntaan. Mielenkiintoinen
on ehkä paras adjektiivi kuvaamaan tätä esitystä.
Täubchenthalin illan päättänyt
brittigootin pioneeri UK Decay jäi valitettavasti näkemättä, kun
tuli kiire ratikkaan ja Moritzbasteille, jossa esiintyi yksi
kuumimmista uusista goottirockbändeistä, eli La Scaltra. Meillä on
ollut yhtyeen tuotanto tehokuuntelussa viime aikoina ja hyvinhän tuo
toimi livenäkin. Toistaiseksi La Scaltra on julkaissut vasta kolme
albumia, mutta ihan täysipainoisen keikan saivat jo tuollakin
biisimäärällä aikaiseksi. Moritzbastein sali oli aivan tupaten
täynnä ja bändin ilmeistä päätellen hekin olivat mielissään
vastaanotosta.
Lauantai 08.06.
Grausame Töchter
Grausame Töchter sai kunnian olla
meidän osaltamme lauantain ensimmäinen artisti. Kovasti
mielipiteitä jakava orkesteri on ehtinyt tulla tunnetuksi melkoisen
provosoivista keikoistaan ja tuskin yhtyeen esitys tälläkään
kertaa ketään kylmäksi jätti. Suuntaan tai toiseen. Yhtyeen
soundimaailmassa yhdistyy EBM, electropop ja aggrotech, mutta
Grausame Töchter on ehkä tunnetumpi visuaalisesta puolestaan kuin
musiikistaan. Fetish diiva Aranea Peel orkestereineen tarjosi
paljasta pintaa, bdsm-shown ja jokusen oikeasti hyvän biisinkin.
Suositellaan avarakatseisille ihmisille.
Inkubus Sukkubus
Felsenkellerista suunnaksi Täubchenthal
ja katsomaan millaisessa vedossa 90-luvun brittigootin legenda
Inkubus Sukkubus on kesällä 2019. Eikä tarvinnut pettyä millään
lailla. Brittitrio veti läpi melkoisen hittiputken ja yllätyksenä
vielä keskellä settiä muutaman biisin akustisina versioina.
Livesoundikin oli keikan aikana todella hyvä. Inkubus Sukkubus on
aina osannut kirjoittaa tarttuvia biisejä ja lyriikat oppii yleensä
kertakuulemalla, joten ei tullut kenellekään yllätyksenä yleisön
yhteislaulutilaisuus biisien tahdissa.
Eva O
Yleisöä Eva O:n keikalla
Rozz Williamsin Christian Deathissa ja
Shadow Projectissa vaikuttanut Eva O. yhtyeineen sai seuraavaksi
vuoron Täubchenthalin lavalla. Orkesteri kantoi nyt nimeä Shadow
Project 1334 ja bändi musiikillisena johtajana näytti toimivan
William Faith (Faith and the Muse, Mephisto Walz, The Bellwether
Syndicate). Deathrock-väkeä oli saapunut paikalle kiitettävässä
määrin ja kyllähän tämäkin projekti ihan kiinnostava oli nähdä
livenä.
Sunnuntai 09.06.
Aamiaiseksi absinttia
Jessnes
Aamiainen syöty ja jälkiruoan aika,
eli suunnaksi Absintherie Sixtina. Pieni, mutta tyylikkäästi
sisustettu absinttibaari toimii myös keikkapaikkana. Ahdastahan
paikassa on aina, mutta hyvä tunnelma ja tarjoilut kohdillaan.
Valitsimme absinttidrinkin ja hyvän paikan nähdäksemme
esiintymässä olleen steam-folkbändi Jessnesin setin. Nuoria
soittajia, mutta hyvin oli formaatti hallussa esiintymisasuja myöten.
Steam-folk yhdistyi slaavilaisiin kansanlauluihin ja soittotaidossa
löytyi. Erityismaininnan ansaitsi yhtyeen rumpali, joka veti
soittaessaan melkoisen shown.
Väki jonotti kiltisti keskiaikakylään, vaikka jono oli hurjan pitkä.
Laetitia Mantis-myymälä oli ihastuttava.
Linnanneito ostoksilla.
Ihasteltavaa riitti.
Sixtinan jälkeen seuraava kohde oli
Heidnisches Dorfin keskiaikakylä lähellä Agraa. Perinteiseen
tapaan alueella sai tutustua seppien takomiseen, ampua jousipyssyllä,
tehdä ostoksia, juoda ja syödä keskiaikaiseen tyyliin, tavata
tuttuja ja katsella esiintyjiä.
O'Reillys
& the Paddyhats
Meille täysin uutena tuttavuutena tuli
keskiaikakylän ulkolavalla esiintynyt kelttipunk-yhtye The O'Reillys
& the Paddyhats. Yhtyeellä oli melkoinen vauhti päällä ja
yleisö jorasi mukana. Sellaista Flogging Mollyn ja Dropkick
Murphysin tyylistä irkkumeininkiä isolla kokoonpanolla soitettuna.
Showpuolesta vastasi lähinnä bändin taustalaulajana, hovinarrina
ja yleisön huudattajana toiminut vihreätukkainen psychobillymies.
The O'Reillys & the Paddyhatsin setin loppupuolella kuultiin
hienosti vedetty coveri Simon & Garfunkelin The Boxer-hitistä.
Keskiaikakylästä on onneksi vain
lyhyt kävelymatka Agran messualueelle ja katsomaan yhtä
tämänkertaisen festivaalin odotetuimmista esiintyjistä. Agralla
oli vuorossa Christian Death ja yhtye ottikin päälavan haltuun
melkoisella varmuudella. Siitä lähtien kun orkesteri alkoi soittaa
keikoilla uudestaan myös uran alkupään tuotantoa ja hittejä
vuosien varrelta, ovat keikat olleet tasaisesti hyviä.
Yllätysaloituksena nähtiin ja
kuultiin kosketinsoittajan kokeellinen konemusiikkisetti. Sen perään
Valor, Maitri ja Jason saapuivat lavalle ja varsinainen keikka
pyörähti käyntiin. Isoin yllätys nähtiin kuitenkin keikan
puolivälissä, kun ison hatunlierin ja suruharson takaa paljastui
kosketinsoittajan henkilöllisyys. Kyseessä oli 80-luvun loppupuolen
Christian Death-basisti Kota, joka oli palannut ainakin tämän
rundin ajaksi bändin livekokoonpanoon. Christian Deathin konsertti
kuului ehdottomasti festivaalin kohokohtiin.
London After Midnight
Tässä välissä syömään ja sitten
takaisin Agra-halliin, jossa illan päätti London After Midnight.
Yhtyeellä on jokunen iso hitti ja aiemmillakin keikoilla on käynyt
selväksi, että rokkitähden eleet on kalifornialaismiehillä hyvin
omaksuttuina ja yleisö osataan laittaa syömään kädestä, mutta
jotenkin tuo orkesteri on jäänyt lavalla vaisummaksi kuin levyillä.
Niin kävi tälläkin kertaa. Sanojen lukeminen prompterista ei
myöskään auttanut asiaa. Mutta hyviä biisejä ja tuli tuokin
bändi nyt jälleen kerran nähtyä, eli kaikkinensa ihan ok lopetus
sunnuntai-illalle.
Maanantai 10.06.
Tosifani muistaa pukeutumisen.
Patenbrigade: Wolff
Meidän ohjelmamme osalta päivän
ensimmäinen artisti nousi Agran lavalle, berliiniläiset
rakennusmiehet mallia Patenbrigade: Wolff. Tämä orkesteri on aina
ollut lavalla ihan käsittämätön hupaisaa seurattavaa. Ensin
rakennettiin työmaa-aluetta, tuotiin aitoja ja häröiltiin haalarit
päällä ja suojakypärät päässä ympäri lavaa. Eikä työn
ohessa saa missään tapauksessa unohtaa tärkeitä taukoja ja
ankaran ahertamisen mukanaantuoman janon sammuttavaa olutta. Koko
performanssin ajan bändin tarttuvat konebiitit saivat yleisön
tanssijalan vipattamaan ja ihailtavaan tapaan väki oli myös
varustautunut keikkaan asianmukaisella pukeutumisella huomioliiveistä
suojakypäriin.
The Creepshow
Yleisö osasi sanat.
Agralta kohti Täubchenthalia, jotta
ehdimme näkemään kanadalaisyhtye The Creepshown. Bändi oli
edellisen kerran WGT:ssä pari vuotta sitten ja sen verran hyvä maku
jäi keikasta, että pitihän tuo mennä katsomaan uudestaan. Keikka
oli tälläkin kertaa todella energinen. Yhtyeen järjestyksessään
kolmas laulusolisti on ollut mukana jo parin levyn verran ja erittäin
hyvän keulakuvan The Creepshow on onnistunut löytämään, vaikka
laulajan vaihdos onkin aina se kaikkein vaikein miehistön muutos.
Biisejä tuli aivan ymmärrettävästi pääosin kahdelta
viimeisimmältä albumilta, mutta meno oli kova ja loppupuolella
settiä laulajamimmi hyppäsi vielä yleisön sekaan moshpittiin
tanssimaan.
Radioaktivist
Meidän WGT päättyi sitten sieltä
mistä alkoikin, Moritzbasteilla. Viimeisenä orkesterina esiintyi
Daniel Myerin projekteista Radioaktivist. Valitettavasti emme
ehtineet nähdä kuin encoren, mutta hyvältä synapopilta tuo
kuulosti.
Sitten vielä hetkeksi tanssimaan
levymusiikin tahtiin ja meidän osaltamme WGT-vuosimallia 2019 alkoi
olla takanapäin.
Näyttelyt
Musiikkitarjonnan lisäksi ehdimme
tänäkin vuonna käydä ihmettelemässä myös muutamaa näyttelyä.
Rautatieaseman pohjakerroksen
Promenaadilla oli esillä Ronald Knollin metallitöitä teemalla
Awakened Consciousness. Moottoripyörä muuttuu robotiksi ja
vastaavaa tematiikkaa muutaman teoksen verran.
Agran kahvilassa oli näytteillä mm.
Annie Berthamin, Tamboly Photodesignin ja Massimo Pulcianon
valokuvataidetta.
Muitakin näyttelyitä oli ympäri
kaupunkia, mutta kaiken läpikäymiseen ei neljä päivää millään
riitä.
Metallista on moneksi.
Leipzig on iso kaupunki, etäisyydet
pitkiä, WGT:ssä paljon esiintyjiä ja useita lavoja ympäri
kaupunkia, joten aikataulujen päällekäisyyksien takia tälläkin
kertaa jäi monta kiinnostavaa artistia näkemättä; Das Ich, The
Bellwether Syndicate, Tangerine Dream, Psyche, New Model Army, The
Foreign Resort, UK Decay, Near Earth Orbit, Coph Nia, Banane Metalik,
Welle:Erdball, Double Echo ja Goethes Erbenin kamarikonsertit, vain
muutamia mainitaksemme. Ehkä sitten seuraavilla kerroilla joku
näistä osuu vuorostaan kohdalle. Tai joku muu kiinnostava
esiintyjä, tarjontaa WGT:ssä riittää kyllä ihan jokaiselle.
Ikäväksemme kameralle oli tapahtunut jotain ja puolet kuvista oli kadonnut.
Ikäväksemme kameralle oli tapahtunut jotain ja puolet kuvista oli kadonnut.
Valokuvat ja teksti:
Niina ja Jyrki
No comments:
Post a Comment