Torstai 17.05. Pre-partyt
Päivää ennen varsinaisen festivaalin
alkua, Leipzig alkaa jo täyttyä goottiväestä ja eri puolilla
kaupunkia järjestetään enemmän tai vähemmän virallisia
ennakkobileitä.
Me valitsimme tällä kertaa viralliset
lämmittelyt, eli heti kaupunkiin saavuttuamme ja kirjauduttuamme
hotelliin, piti ihan ensimmäiseksi suunnata hakemaan rannekkeita.
Tämän kesän pre-partyt oli kaikki
lähinnä konemusiikkia esiintyjiensä puolesta. Meidän mielestä
kiinnostavin kattaus oli Moritzbastein ”Elektro All Stars”-nimeä
kantanut konsertti. ”Elektro All Stars” koostui kahdesta
soittajasta ja viidestä biisin tai parin välein vaihtuvasta
laulusolistista. Mukana oli mm. Haujobbin Daniel Myer ja Covenantin
Eskil Simonsson. Mieltä lämmitti kovasti Danielin cover-versio
David Bowien ja Iggy Popin China Girlista ja Eskilin versiointi Human
Leaguen Being Boiledista, mutta illan kovimmasta esityksestä vastasi
Black Nail Cabaretin Emese Arvai-Illes, laulamalla hienot tulkinnat
Desirelessin Voyage Voyagesta ja Tears For Fearsin Such a Shamesta.
Loppuilta jatkui samassa paikassa,
mutta naapurisalissa tiskijukkien soittaman goottirockin parissa.
Perjantai 18.05.
Levy- ja vaatekauppakierroksen,
passienhaun ja Agran markettialueen tarjonnan jälkeen oli aika
perjantain ensimmäisen live-esityksen, eli The Eden House päälavalla
Agra-hallissa. Heti alkuun osuikin yksi koko viikonlopun
musiikkitarjonnan huippuhetkistä. Kokeneiden soittajien ja laulajien
muodostama kahdeksanhenkinen yhtye kuulosti juuri niin hyvältä kuin
etukäteen odotimme. Harmittavan vähän brittien esitys veti Agralle
väkeä, vaikka yhtyeessä vaikuttaa nimimuusikoita mm. Fields of the
Nephilimistä (Tony Pettitt), Faith and the Musesta (Monica Richards)
ja Red Sun Revivalista (Rob Leydon).
The Eden House
The Eden House
The Eden House
The Eden House
The Eden House
The Eden House
The Eden House
The Eden House
The Eden House
The Eden House
Agralta pikainen siirtymä taksilla Non
Toxiin, jossa esiintyi Blind Passenger. Vaikka tuo ei ollutkaan osa
festivaalin virallista ohjelmaa, pääsi festivaalirannekkeilla
sisään ilman lisämaksua. Tai no, ehkä sisään on väärä sana,
kun kyse oli ulkolavasta. Kylmä ilma verotti varmasti kävijämäärää,
samoin keikkapaikan sijainti kaukana kaikista muista lavoista, mutta
illan pimetessä pyrotekniikka, valot ja ilotulitukset näyttivät
sitäkin paremmalta. Hyväntuulen synapoppia esittäneessä triossa
vaikuttaa nykyisin myös Berliinissä asuva Two Witches-kitaristi
HayDee Sparks.
Non Toxin jälkeen suunnaksi hotelli ja
keräämään voimia seuraaviin päiviin.
Blind Passenger
Blind Passenger
Blind Passenger
Blind Passenger
Blind Passenger
Blind Passenger
Blind Passenger
Lauantai 19.05.
Lauantaina kävimme tutustumassa
näyttelyihin, ensin Egyptiläisessä museossa ja sen jälkeen
rautatieasemalle meksikolaisen taiteen pariin. Ihan näkemisen
arvoisia kumpikin.
Rautatieasemalla oli piste, jossa pääsi painattamaan omiin tekstiileihin kuvia kangasväreillä.
Päivän ensimmäisestä
live-esityksestä meidän osaltamme vastasi kalifornialainen
Readership Hostile Täubchenthalissa. Esikuvat oli kuunneltu tarkasti
ja soundi oli yhdistelmää Christian Deathista ja 45 Gravesta.
Huonompiakin esikuvia on kuultu monella bändillä ja kun biisitkin
oli oikeasti hyviä, samoin yhtyeen laulusolisti, niin kyllähän
tätä mielikseen katseli ja kuunteli.
Readership Hostile
Readership Hostile
Readership Hostile
Readership Hostile
Täubchenthalin päivän kattaus oli
muutenkin sen verran maittava, että päätimme jäädä viettämään
aikaa koko illaksi. Seuraavana esiintyi post punk-orkesteri
Joy/Disaster. Ihan kelpo juttu tämäkin, samoin kolmantena
esiintynyt Second Still. Kumpikaan ei valitettavasti onnistunut aivan
täydellisesti vakuuttamaan Readership Hostilen esiintymisen jälkeen.
Täubchentalissa on mukava viettää kesäpäivää.
Joy/Disaster
Joy/Disaster
Joy/Disaster
Joy/Disaster
Joy/Disaster
Joy/Disaster
Second Still
Second Still
Second Still
Frank The Baptist oli jälleen kerran
takuuvarmaa tavaraa. Yhtye julkaisi keikan yhteydessä uuden neljän
biisin CD-EP:n ja onnistui ilmeisesti myymään sen saman illan
aikana loppuun. Ainakin välispiikeistä päätellen. Ei huono
suoritus tänä päivänä sekään.
Frank The Baptist
Frank The Baptist
Frank The Baptist
Frank The Baptist
Frank The Baptist
Frank The Baptist
Frank The Baptist
Illan viimeisen keikan tarjosi
yhdentoista vuoden tauolta (ilmeisesti) vain tämän yhden keikan
ajaksi yhteenpalannut All Gone Dead. Tämä jäi vähän
pettymykseksi, vaikka ihan energisen live-esiintymisen vetivätkin.
Omissa muistossa painoi vain liiaksi ne vanhat keikat vuosien takaa
ja ihan samaa hohdetta bändissä ei tällä kertaa ollut. Hitit
soitettiin, yleisöä huudatettiin ja coverina saatiin Christian
Deathia, mutta jotain jäi silti puuttumaan.
All Gone Dead
All Gone Dead
All Gone Dead
All Gone Dead
All Gone Dead
All Gone Dead
All Gone Dead
Bänditarjonnan jälkeen pikainen
vaatteidenvaihto hotellilla ja ilta jatkui aamuyöhön asti Obsession
Bizarr-fetissibileissä Volkspalastilla. Saavuimme sen verran
myöhään, että ohjelmatarjonta oli jo ohi ja myös paikan suurin
sali oli muuttunut valtavaksi tanssilattiaksi. Jonottaan jouduimme
silti ja tänä vuonna ihmetytti melkoisen väljä linja vaatekoodin
suhteen. Jälkimmäinen oli erityisen ihmetyksen aihe siitäkin
syystä, että pitkissä jonoissa sisäänpääsyä odotti pääosin
aiempien vuosien asuvaatimuksen täyttäviä asiakkaita ihan
tarpeeksi täyttämään Volkspalastin ääriään myöten.
Sunnuntai 20.05.
Ensimmäiseksi kohteeksi osui
Absintherie Sixtina, jossa absintinjuomisen kyytipojaksi tarjoiltiin
steampunk-orkesterien musisointia. Meidän vierailun aikana lavalla
nähtiin Drachenflug. Ilmeisesti steampunk-teema esiintyi yhtyeen
sanoituksissa, sillä muuta yhtymäkohtaa emme huomanneet. Mutta ihan
mukavaa folk-tyylistä musiikkia yhtye silti tarjosi, eli ihan mukava
päivänaloitus kaikkinensa.
Drachenflug
Absintin ystävällä on valinnanvaraa.
Drachenflug
Jokainen tahtoo tietenkin tämän kulkupelin kanssa samaan kuvaan.
Sixtinasta Moritzbasteille
päivälliselle ja syötyämme jämähdimme hetkeksi terassille.
Moritzbastein ”ongelma” on lähes varma tuttujen tapaaminen, eli
aikaa palaa aina. Säätilakin suosi vihdoin terassilla istumista.
Vaikka Moritzbasteilla olisi varmasti saanut kulumaan koko illan,
piti hyvissä ajoin tehdä lähtöä kohti Schauspielhausia ja
Qntalin konserttia.
Uljaat ritarit taistelivat neidon puolesta ja vastaan.
Schauspielhaus on teatteri, joten
puitteet konserteille on todella kohdallaan. Miinuspuolena on paikan
pieni yleisökapasiteetti, eli kerralla sisälle mahtuu vain reilut
600 asiakasta. Kun kyse on niinkin suositusta orkesterista kuin
Qntal, jono oli jo reilua tuntia ennen konsertin alkua melkoisen
pitkä ja sinne vain kiltisti jonon perälle odottamaan
toivorikkaasti sisäänpääsyä. Onnistuimme varmistamaan itsellemme
sisäänpääsyn ja Qntalin esiintyminen oli todellakin jonotuksen
arvoinen kokemus.
Qntal
Qntal
Qntal
Alussa aikataulut vähän pettivät ja
melkoisesti oli teknisiä ongelmia, mutta kun vauhtiin vihdoin
päästiin, konsertti kyllä palkitsi kuuntelijat.
Qntalin jälkeen mietimme jäisimmekö
katselemaan vielä Rosa Crvxin esityksen, mutta lopulta jalat
suuntasivat kohti ratikkapysäkkiä ja Agralle ihmettelemään illan
viimeisiä keikkoja. Ehdimme sisälle saliin juuri ennen De/Visionin
keikan aloitusta. Pettymys ei ollut tämäkään. Perusvarma keikka,
kulkevaa synapoppia ja yleisö lauloi pyytämättäkin mukana.
De/Vision
De/Vision
De/Vision
De/Vision
Viimeisenä lavalle asteli festivaalin
odotettu pääesiintyjä The Jesus and Mary Chain. Tällä kertaa
lead-laulusta vastaava Jim Reid oli nostettu esiin, laittamalla koko
muu orkesteri, kitaristiveli William Reidia myöten lavan takalaitaan
ja ainoastaan Jim liikkuu lavan etuosassa. Taustabändi soitti hyvin,
mutta sai silti biisien välissä moitteita Jimiltä ja ainakin yksi
kappale keskeytettiin vähän ennen ensimmäistä kertosäettä ja
rumpalin saatua huomautuksen, sama biisi aloitettiin alusta
uudelleen. Alkupuolen settiin mahtui isoista hiteistä ainoastaan
April Skies, mutta toki pitkän uran tehnyt yhtye joutuu kovalla
kädellä karsimaan mitä mitä milloinkin soitetaan. Meille
molemmille suosikkibändeihin kuuluva ja tärkeä yhtye, mutta tällä
kertaa jätti hieman vaisuksi ja joskus setin puolivälissä
päätettiin lähteä kohti hotellia, osin myös sen takia, että
ehtii ratikkaan ja keskustaan ennen Agralta purkautuvaa yleisömassaa.
The Jesus and Mary Chain
The Jesus and Mary Chain
The Jesus and Mary Chain
The Jesus and Mary Chain
The Jesus and Mary Chain
The Jesus and Mary Chain
Maanantai 21.05.
Kovasti teki mieli mennä teatteriin
katsomaan West Side Story, mutta jo puolitoista tuntia ennen
esityksen alkua jono oli aivan valtavan pitkä ja etukäteen oli
tiedossa, että ainoastaan 150 lippua olisi jaossa WGT:n kävijöille.
Eli se siitä ideasta ja kaupan kautta rautatieaseman viereiseen
puistoon, jossa oli alkamassa perinteinen suomalaisten puistomiitti.
Puistosta suuntima jälleen kohti
Täubchenthalia. Viimeisen festivaalipäivän ensimmäinen
live-esitys meidän osaltamme oli italialaisen Scarlet and The Spooky
Spidersin tarjoilema setti mukavan perinnetietoista death rockia.
Osui ja upposi meistä molempiin ja lisäksi yhtye näytti tosi
hyvältä lavalla. Harmillisesti yhtyeellä ei ollut levyjä myynnissä.
Scarlet and The Spooky
Spiders
Scarlet and The Spooky
Spiders
Scarlet and The Spooky
Spiders
Scarlet and The Spooky
Spiders
Scarlet and The Spooky
Spiders
Scarlet and The Spooky
Spiders
Täubchenthalin jälkeen oli vuorossa
Haus Leipzig ja post punkkia Silent Runnersin tapaan. Silent Runners
oli kyllä kuunnellut tarkalla korvalla Joy Divisionit ja New
Orderit, kuten myös uudemmat esikuvat Interpolin ja Editorsin
malliin. Ihan ok keikka ja hyvin näytti riittävän suosiota.
Silent Runners
Silent Runners
Silent Runners
Silent Runnersin jälkeen lavalle nousi
jo 70-luvun loppupuolella perustettu brittiläinen Modern English.
Yhtye ehti uransa alkupuolella levyttää legendaariselle
4AD-levymerkille. Välillä on ollut taukoakin, mutta edelleen lähti
kyllä melkoisella tyylikkyydellä ja kokemuksen tuomalla varmuudella
vanhojen miesten setti. Uudetkin biisit kuulostivat hyvältä ja
lavalla yhtye näytti nauttivan esiintymisestä.
Modern English
Modern English
Modern English
Modern English
Modern English
Modern English
Modern English
Modern English
Festivaalin päätteeksi istumaan iltaa
Moritzbasteille. Ehdimme juuri sopivasti näkemään Still Patient?-
yhtyeen 30-vuotis juhlakeikan. Tai ehkä tuossa oli hieman
harhaanjohtavaa mainostusta, sillä yhtye toki perustettiin 1988,
mutta hajosi jo 1999 ja koottiin uudestaan vasta vuonna 2012 ja
silloinkin uusilla soittajilla varustettuna. Pääosin kelpo
goottirockia yhtye edelleen tarjoili, vaikka ne muutamat
metallisemmat biisit olisi kyllä voinut jättää soittamatta. Ei
kuitenkaan mikään huono päätös Leipzigin Wave-Gotik-Treffenille
vuosimallia 2018.
Still Patient?
Teksti: Jyrki
Kuvat: Niina
No comments:
Post a Comment