Torstai 1.6.
Saavuimme Berliinin kautta Leipzigiin
jo torstaina. Juna oli täpötäynnä ja jouduimme seisomaan
käytävällä koko matkan.
Vaikka festivaali alkaa virallisesti
perjantaina, olisi torstainakin ollut esiintyjiä ja tiskijukkia
ympäri kaupunkia ja meitä olisi kiinnostanut mennä katsomaan
Patenbrigade:Wolffia. Kuitenkin matkaväsymyksestä ja keikkapaikan
hankalasta sijainnista johtuen, valitsimme mieluummin majapaikkamme
läheisen Moritzbastein. Tämä katakombeihin moneen kerrokseen
rakennettu sokkeloinen baari tarjosi jo torstaina kaksi
tanssilattiaa.
Moritzbasteilla on vilinää yötäpäivää
Moritzbastei
Moritzbastei
Moritzbastei
Perjantai 2.6.
Agran myyntihallista löytyy niin levyt kuin lemmikkilepakotkin kotiin viemisiksi.
Perjantain aamupäivä meni passien
hakuun ja Agran myyntikojuja tutkiessa.
Agralta suunnaksi Felsenkeller, jossa
ensimmäisenä pääsimme näkemään okkultistirokkarit, saksalaisen
Aeon Sablen. Lavashow vaihteli suvereenista haltuunotosta noloihin
opeteltuihin koreografioihin, biisistä riippuen. Samoin yhtyeen
musiikillinen anti liikkui äärilaidasta toiseen, mahtipontinen ja
tunnelmallinen goottirock saattoi seuraavassa biisissä vaihtua
tusinametalliin ja päinvastoin. Aeon Sable oli parhaimmillaan
tarjoillessaan gootimpaa tuotantoaan ja metallit olisi voinut jättää
suosiolla pois setistä.
Aeon Sable
Aeon Sable
Aeon Sable
Aeon Sablea suvereenimmin lavan ottikin sitten haltuun seuraava esiintyjä, brittiläinen B.F.G. Eikä tuo toki ollut mikään ihme, sillä yhtye on perustettu jo 80-luvun puolivälissä ja rundikokemustakin on aikoinaan kertynyt mm. New Orderin lämppärinä. Vaikka B.F.G. oli välissä yli 20 vuotta tauolla, näkyi herrojen soittokokemus lavavarmuutena ja biiseissäkin oli juuri se oikea goottirockin soundi.
Aeon Sablea suvereenimmin lavan ottikin sitten haltuun seuraava esiintyjä, brittiläinen B.F.G. Eikä tuo toki ollut mikään ihme, sillä yhtye on perustettu jo 80-luvun puolivälissä ja rundikokemustakin on aikoinaan kertynyt mm. New Orderin lämppärinä. Vaikka B.F.G. oli välissä yli 20 vuotta tauolla, näkyi herrojen soittokokemus lavavarmuutena ja biiseissäkin oli juuri se oikea goottirockin soundi.
Felsenkeller on hieno keikkapaikka, vaikkei ilmanvaihto vanhassa rakennuksessa ihan toivotusti toimikkaan.
Illan seuraava etappi oli Volkspalast
Kuppelhalle ja Ordo Rosarius Equilibrio. Keikan aloitus venyi
teknisten ongelmien vuoksi, eivätkä ongelmat kokonaan kadonneet
keikan aikanakaan. Harmi, sillä Ordo Rosarius Equilibrio on yksi
suurimmista suosikkiorkestereistamme. Tomas menetti hetkeksi äänensä
kesken keikan, mutta onnistui silti hoitamaan setin loppuun asti.
Valitettavasti jouduimme jättämään encoret väliin ja samalla jäi
näkemättä Spiritual Frontin Simone Salvatorin vierailu lavalla.
Tässä kohtaa jälleen kirosimme pitkiä siirtymiä ja ainaisia
päällekkäisyyksiä, joilta ei voi välttyä näin hajallaan eri
puolilla kaupunkia olevien keikkapaikkojen kanssa.
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ordo Rosarius Equilibrio
Ilman teknisiä ongelmia ei selvitty
myöskään Amanda Palmerin ja Edward Ka-Spelin keikan aloituksesta.
Tällä kertaa kyse oli sen verran isosta ongelmasta, että koko
keikka meinasi peruuntua. Amandalle vuokrattu sähköpiano ei
toiminut lainkaan ja korvaavaa laitetta etsiessä pyydettiin jopa
yleisön ja muiden bändien soittajien apua. Lopulta uusi sähköpiano
löytyi ja keikka saatiin käyntiin.
Amandan ja Edwardin vahvistuksena
kuultiin The Legendary Pink Dotsien viulistia ja aivan
käsinkosketeltavan tunnelman trio onnistui Agralle luomaan. Tämän
vuoden WGT:n ehdottomia tähtihetkiä kaikkinensa.
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Amanda Palmer and Edward Ka-Spel
Lauantai 3.6.
Täubchenthalille ehdimme hetkeä ennen
Scary Bitchesin keikkaa. Olin luullut yhtyeen jo lopettaneen
toimintansa, mutta yllätys oli iloinen, kun Scary Bitches tarjosi
hyvin energisen keikan ja sai yleisönkin laulamaan mukana.
Täubchenthal on hyvällä säällä oikein viihtyisä paikka.
Täubchenthal
Täubchenthal on yksi viihtyisimmistä keikkapaikoista
Scary Bitches
Scary Bitches
Scary Bitches
Scary Bitches
Heti perään esiintyi Bloody, Dead &
Sexy. Poikkeuksellisesti lavakokoonpanossa nähtiin myös yhtyeen
alkuperäinen kitaristi. Bloody, Dead & Sexy rokkasi juuri
niinkuin pitikin. Harmi, että jälleen piti lähteä kesken setin,
jotta ehdittiin ajoissa ratikkaan ja ensimmäisten joukossa jonoon
Schauspielhausille.
Bloody, Dead and Sexy
Bloody, Dead and Sexy
Bloody, Dead and Sexy
Bloody, Dead and Sexy
Bloody, Dead and Sexy
Bloody, Dead and Sexy
Bloody, Dead and Sexy
Meille koko
festarin musiikillinen huippuhetki oli Spiritual Frontin akustinen
esiintyminen Schauspielhausin konserttisalissa. Tällainen esitys
kuuluikin ehdottomasti konserttisalipuitteisiin. Spiritual Frontin
peruskokoonpanosta mukana oli vain laulaja Simone Salvatori,
taustallaan viulisti, pianisti ja sellonsoittaja. Isolla
valkokankaalla pyöri Rainer Werner Fassbinderin elokuva In
a Year of 13 Moons ja setin jokainen biisi tuntui kuuluvan oikealle
paikalleen filmin soundtrackina, vaikka elokuva valmistui jo vuonna
1978 ja biisit oli valittu Spiritual Frontin levyiltä.
Mykistävän hieno konsertti!
Schauspielhaus
Spiritual Front
Spiritual Front
Spiritual Front
Spiritual Front
Sunnuntai 4.6.
Sunnuntain ensimmäinen kiinnostava
artisti oli Agralla esiintynyt She Past Away. Turkki ei ole tullut
tunnetuksi dark waven tai post-punkin mekkana, mutta hyvin
tyylitajuisesti turkkilaiset hommansa hoitivat. Agran ison lavan
sijaan olisin kuitenkin nähnyt She Past Awayn esimerkiksi
Felsenkellerissä, koska pienieleisesti esiintynyt duo ei oikein
riittänyt täyttämään noin isoa estraadia.
She Past Away
She Past Away
She Past Away
She Past Away
She Past Away vetosi selvästi nuorempaan yleisöön.
She Past Away
She Past Away
She Past Away
Agralla oli hyvin yleisöä, vaikka oli vasta iltapäivä
Tälläkin kertaa mukana oli myös paljon perheen pienimpiä - onneksi asianmukaisilla kuulosuojaimilla varustettuina.
Uutta nousua tekevä Gene Loves Jezebel
oli saanut hyvän slotin Agran isolla lavalla, mutta jostain syystä
konkaribändin keikka jäi vähän vaisuksi. Hieno yhtye, mutta
ilmeisesti 80-lukuinen soundi ei vedonnut nuorempaan goottiväkeen ja
Agran halli oli melkoisen tyhjä Gene Loves Jezebelin esityksen
aikana.
Brittien esityksen jälkeen pikavauhtia
syömään ja ratikalla kohti Kohlrabizirkusta.
Gene Loves Jezebel
Gene Loves Jezebel
Gene Loves Jezebel
Gene Loves Jezebel
Gene Loves Jezebel
Gene Loves Jezebel
Gene Loves Jezebel
Ruotsin avaruussynapopin lähettiläät
Android, Crull-E ja Yo-Haan, eli S.P.O.C.K. aloitti settiään juuri
kun pääsimme Kohlrabizirkukselle. Hyvän tuulen poppia ja tarinoita
Star Treckin maailmasta. Useasti Suomessakin esiintynyt kolmikko on
aina takuuvarmaa viihdykettä lavalla, niin tälläkin kertaa.
S.P.O.C.K.:in jälkeinen odotus
palkittiin Peter Heppnerin soolokeikalla. Harvoin pystyy sanomaan,
ettei laulaja ja nuottiteline-yhdistelmä näytä nololta, mutta
entisen Wolfsheim-solistin karisma riitti ylittämään moiset
ajatukset. Setti oli toimiva kokonaisuus Wolfsheimin klassikoita ja
soolouran tähtihetkiä, huipennuksena The Sparrows And The
Nightingales.
Tarkoitus oli lähteä vielä katsomaan
Skinny Puppya, mutta jalat veivät kohti yöpaikkaa.
Peter Heppner
Peter Heppner
Peter Heppner
Peter Heppner
Peter Heppner
Peter Heppner
Peter Heppner
Peter Heppner
Peter Heppner
Peter Heppner
Maanantai 5.6.
Päivällä keskiaikakylässä osuttiin
reippaaseen sadekuuroon ja Andyran keikka jäi meidän osalta hieman
lyhyeksi. Musiikillinen elämys sellaista nättiä tapettia
iltapäivän ratoksi.
Heidnisches Dorf-keskiaikakylässä oli tarjolla teemaan sopivan musiikin lisäksi käsitöitä ja pikku purtavaa
Heidnisches Dorf
Vesisadetta pakoon Rautatieasemalle, jossa oli esillä pieni Steampunk-näyttely. Hienoja teoksia, mutta hieman laajempi näyttely olisi varmasti avannut teemaa paremmin myös asiaan vihkiytymättömille.
Moritzbastein herkullinen pinaattilasagne täytti vatsan ja sitten suunnaksi Täubchenthal. Frankenstein Jenkeistä ei ollut entuudestaan tuttu, mutta ihan kelvollista rokkia soittivat. Soittajilla oli taustaa Los Angelesin death rock-scenen orkestereista, mutta jostain syystä tieto Frankensteinista oli jäänyt aiemmin huomioimatta. Yhtyeen musiikki oli yhdistelmä psychobillyä, punkkia ja death rockia ja solistin lavaliikehdintä tuki yhtyeen nimivalintaa.
Steampunk-näyttely
Näyttelyssä oli esillä myös kuvia edellisien vuosien festarivieraista.
Mielikuvitukselliset keksinnöt ovat keskeisessä roolissa.
Moritzbastein herkullinen pinaattilasagne täytti vatsan ja sitten suunnaksi Täubchenthal. Frankenstein Jenkeistä ei ollut entuudestaan tuttu, mutta ihan kelvollista rokkia soittivat. Soittajilla oli taustaa Los Angelesin death rock-scenen orkestereista, mutta jostain syystä tieto Frankensteinista oli jäänyt aiemmin huomioimatta. Yhtyeen musiikki oli yhdistelmä psychobillyä, punkkia ja death rockia ja solistin lavaliikehdintä tuki yhtyeen nimivalintaa.
Frankeinstein
Frankeinstein
Frankeinstein
Frankeinstein
Frankeinstein
Frankeinstein
Frankeinstein
Frankeinstein
Frankeinstein
Täubchenthal
Festarin viimeisen päivän kohokohtiin
kuului kanadalaisen psychobillyryhmä The Creepshown esiintyminen
Täubchenthalilla. Yhtyeellä on keulilla jo kolmas solisti, mutta
meno ei ole laulajan vaihtumisesta huolimatta laantunut millään
tapaa. Yhtyeen uusin laulaja Kendra Legaspi on karismaattisin The
Creepshow-vokalisti tähän mennessä ja aktiivinen keikkailu on
pitänyt huolta yhteensoiton toimivuudesta.
Loppuilta jatkui Täubchenthalin
levymusiikin tahtiin Chicage vs. Dresden bileissä.
Creepshow
Creepshow
Creepshow
Creepshow
Creepshow
Creepshow
Taas jäi paljon näkemättä
päällekäisyyksien ja keikkapaikkojen etäisyyksien vuoksi. Muun
muassa The Mission, Cabaret Voltaire, Sex Gang Children, Theodor
Bastard, Moon Far Away, Nikolas Schreck, The Devil and The Universe,
B-Movie ja monta muuta kiinnostavaa artistia jäi odottamaan
seuraavia kohtaamisia.
Teksti: Jyrki & Niina
Kuvat: Niina Helminen
No comments:
Post a Comment